Transport in Nood

HET VOLLEDIGE VERHAAL OMTRENT DE DUBBELE BEMANNING IN FRANKRIJK

 
 
 

Vorige week heeft Transport In Nood een bericht geplaatst
met de mededeling dat de Franse politie boetes uitdeelt aan dubbel bemande vrachtwagens. In dat bericht hebben wij beperkte informatie gegeven.
Bij deze willen wij ons volledige verhaal doen. Hopelijk worden deze misstanden opgelost op Europees niveau.

 

1 maart ontvingen wij de eerste berichten van chauffeurs. Zij zouden een waarschuwing hebben gekregen, omdat zij geen 45 minuten rust hielden in een stilstaande auto nadat er 4,5 uur was gereden. Dit is voor een enkele chauffeur verplicht, maar voor een dubbele bemanning is dit een ander verhaal. Wij konden deze verhalen in eerste instantie niet geloven.
 
Eerste boete

Woensdag 9 maart ontvingen wij de 1e boete van 17.935 euro voor bovenstaande ‘overtreding’. Op dat moment gingen bij ons alle alarmbellen rinkelen en hebben wij er tot nu toe alles aan gedaan om de onterechte boete te voorkomen. Deze boete is gegeven in de omgeving van Champineulles.
In de nacht van 10 op 11 maart hebben wij vervolgens een boete betaald in Parijs van 10.250 euro. Op dit moment is niet duidelijk of deze boete is gegeven voor dezelfde overtreding. De politie wilde Transport In Nood namelijk niet te woord staan en de klant kon niet wachten.
Wij hebben deze boete dus moeten betalen, zodat de wagen zijn weg kon vervolgen.  Op dit moment hebben wij ook nog geen documenten van de klant binnen om dit te verifiëren.

Déjà Vu

Tot onze grote verbazing werd afgelopen zaterdag 12 maart weer een Nederlandse vrachtwagen aangehouden met dubbele bemanning bij Champineulles. Dit was op dezelfde locatie en door dezelfde agent. De dubbele bemanning heeft een boete gekregen van 15.750 euro om ongeveer dezelfde reden. Echter, de agent had zijn verhaal iets aangepast. Volgens de agent hadden de chauffeurs hier na 4,5 uur rijden eerst 15 minuten moeten rusten. Daarna mochten zij weer 4,5 uur rijden en dan hadden zij 30 minuten moeten rusten?

Zondag 13 maart is ook nog een Spaans bedrijf beboet op dezelfde locatie. Deze boete van 6000 euro is betaald door een partner van ons. Wederom als reden: 4,5 uur rijden en 45 minuten stilstaan. Deze vrachtwagen moest ook verder. De andere twee boetes hebben wij, in overleg met de klant, nog niet betaald.

 TLN / ILT
 
Op 10 en 11 maart heeft Transport In Nood contact gehad met TLN en het ILT om te kijken of er een officieel document is wat aan de agent getoond kan worden. Zodat hij van gedachte zou veranderen. Er is een aantal keren met de betreffende agent gesproken.De laatste woorden waarmee hij het gesprek beëindigde waren: “Al belt de President van Frankrijk, de boetes zullen blijven staan”.
 
Hot item
Zoals jullie gemerkt hebben is dit onderwerp inmiddels een ‘hot item’ geworden. Op werkelijk alle sociale media en transport sites. Het is ook meteen dè kans om dit probleem gezamenlijk aan te pakken. Dit is heel belangrijk voor transporteurs en chauffeurs van dubbel bemande vrachtwagens in Europa. Transport In Nood heeft in de afgelopen twee dagen meer dan honderd telefoontjes gekregen van chauffeurs en bedrijven met de vraag om advies. Ook via Facebook hebben wij veel vragen ontvangen. Op dit moment kunnen wij hierin nog geen advies geven. Wel hebben wij op dit moment vier verschillende instanties benaderd, en hebben ook vier verschillende meningen gekregen, over hoe deze wet geïnterpreteerd moet worden.

Bezwaar 
Onze partner in Frankrijk zal met de beschikbare documenten bezwaar maken bij de procureur generaal in Frankrijk. Deze documenten zijn ook doorgestuurd naar diverse Europarlementariërs. Wanneer wij nader bericht ontvangen en een goed advies kunnen geven zullen wij dit publiceren.
We wensen iedereen veel veilige en boetevrije kilometers!
De details van de boete zijn te lezen in de volgende notitie:
Download onze gratis App ‘Legal Control’ in de App Store, want met deze App kunt u zien waar de transportcontroles zijn in Europa. Ongeveer 75% van de controle-locaties staan hierin vermeld. Maak ook gebruik van de informatie die ‘Legal Control’ te bieden heeft en goede reis!