Transport in Nood

LUXEMBURG – INTRODUCTIE MINIMUMLOON WETGEVING

 
NIEUWSBRIEF
30 MEI 2017

Luxemburg – introductie minimumloonwetgeving

In navolging van Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Noorwegen heeft nu ook Luxemburg de Europese handhavingsrichtlijn op de detacheringsrichtlijn in nationale wetgeving omgezet. Dat betekent de introductie van een serie verplichtingen die ook op buitenlandse transportbedrijven van toepassing zijn, zoals; registratie van chauffeurs, documenten in de cabine en het benoemen van een vertegenwoordiger in Luxemburg. 

Toepassingsgebied
De wetgeving is van toepassing op chauffeurs die in loondienst zijn, of die via een uitzendbureau / payroll-organisatie worden ingezet op internationale transporten met herkomst of bestemming in Luxemburg of cabotageritten. Transitoritten zijn vrijgesteld. De wet geldt niet voor zelfstandige chauffeurs.

Registratie
Chauffeurs moeten voor elke rit die zij uitvoeren, worden geregistreerd. Om chauffeurs te kunnen registreren is het nodig om een account aan te maken op de website. Op dezelfde pagina staat ook een invulhulp voor het systeem. Voor de registratie heeft u de gegevens van uw vertegenwoordiger in Luxemburg nodig (zie verder). Ook moet u de originele of gewaarmerkte kopie van een A1-verklaring van de chauffeur uploaden, evenals de arbeidsovereenkomst en loonbetalingen van de chauffeur. Alle documenten moeten in de Duitse of Franse taal zijn opgemaakt.

Documenten in de cabine
Het is op dit moment nog niet helder of en zo ja, welke documenten een chauffeur in de cabine beschikbaar dient te hebben.

Minimumloon
Chauffeurs moeten voor de tijd die zij in Luxemburg arbeid verrichten, minimaal het Luxemburgse minimumloon krijgen. Dat ligt afhankelijk van leeftijd en kwalificaties tussen de 11,55 en 13,86 per uur.

Vertegenwoordiger
Buitenlandse bedrijven moeten een vertegenwoordiger in Luxemburg hebben als aanspreekpunt voor de Luxemburgse autoriteiten.

Handhaving en boetes
Het is op dit moment niet duidelijk of, en zo ja wanneer, er gestart wordt met de handhaving van deze nieuwe wetgeving. Op overtreding staan boetes tussen de 1.000 en 5.000 euro per chauffeur. In geval van herhaling binnen twee jaar boetes van 2.000 tot 10.000 euro. 
De boete is gemaximeerd op 50.000 euro. 

(Bron TLN)