Met het herstel van de economie en groeiende volumes keren ook de personeelstekorten snel terug. Er is vooral een tekort aan vrachtwagenwagenchauffeurs, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
In het tweede kwartaal kampte bijna een kwart van de transportbedrijven met personeelstekorten. Hoewel ABN AMRO verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt blijft toenemen, kan dat óók positieve effecten, aldus de bank in de laatste ‘stand van transport’. Ondernemers kunnen mogelijk de tarieven verhogen als de krapte zich in de hele branche voordoet. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers voor het eerst in drie jaar positief zijn over de concurrentiepositie.
Alle zeilen bij
Toch heeft het tekort aan chauffeurs volgens ABN AMRO ook structurele oorzaken. Vanwege de lange werkdagen en het tekort aan voldoende rustplaatsen is het beroep voor jongeren niet aantrekkelijk. Bovendien vergrijst de sector snel. Daarom is het belangrijk om meer jongeren en vrouwen aan te trekken. Hetgeen waar TLN samen met het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) al jaren hard aan werkt. “We zetten alle zeilen bij om nieuw en geschikt personeel aan te trekken”, aldus Caroline Blom, beleidsadviseur arbeidsmarkt bij TLN.
Steeds aantrekkelijker
“Voor de coronacrisis waren er enkele duizenden zij-instromers per jaar, vooral uit de horeca en de zorg”, zegt Blom. “Werkgevers proberen onder andere vrouwen en statushouders te werven. Voor vrouwen hebben we wel eens een Ladies Night georganiseerd, dat leverde zeventig nieuwe chauffeurs op. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is tegenwoordig aantrekkelijker voor vrouwen. Het werk is de laatste jaren fysiek minder zwaar geworden, onder meer dankzij systemen voor laden en lossen die met twee vingers te bedienen zijn. De komende jaren zullen we veel nieuwe chauffeurs moeten werven, want na corona komt de structurele krapte terug.”