Transport in Nood

Is het middel erger dan de kwaal? 

Iedereen die vaak richting Italië rijdt is hier meermaals voorbij gereden. Het centrum voor zwaar verkeer is een beroemde en beruchte controleplaats net voordat je de Alpen doorkruist. Een druppel uitgezwete olie hangend aan het carter kan al voor enorm oponthoud zorgen. Gisteren is er ook weer iets voorgevallen wat wij niet onbenoemd willen laten.

Een Nederlandse transporteur, geladen met noodzakelijke medische spullen, was met spoed onderweg naar een ziekenhuis in Noord Italië. Helaas bleek na controle van de trailer dat één remschijf de minimale dikte van 37mm net niet haalde. In januari was de trailer goedgekeurd. Geconstateerd werd dat de remschijf gisteren nog maar 35mm bedroeg. Vanwege het mogelijke gevaar mocht te combinatie niet verder rijden en moest de trailer ter plekke gerepareerd worden. Tot zover nog niets nieuws onder de zon.

Vanwege de coronacrisis mocht de DAF International Truck Service daar niet op locatie komen en de inspecteurs gaven een aantal bedrijven in de buurt waar de trailer wel snel gerepareerd kon worden.
Hier ging de transporteur niet mee akkoord, want dit voelde voor hem als werkverschaffing aan de lokale gemeenschap. Uiteindelijk mocht de transporteur na tussenkomst van Transport in Nood wel naar een DAF Service Point, 53 km verder, om daar gerepareerd te worden en vervolgens weer 53 km terug voor de eindcontrole.
Kortom, men mag dus wel even 116 km heen en weer om de schijf te vervangen, i.p.v. even heen en weer naar Noord-Italië om de essentiële goederen af te geven.
Op dit moment wordt de trailer gerepareerd…

Nu we toch hebben over Zwitserland… 
Vorige week hebben wij gemerkt dat Zwitserland vanwege de corona crisis geen twee chauffeurs (dubbele bemanning) in een sprinter toelaat wanneer zij enkel internationaal transport doen. Volgens de inspecteur vallen zij niet onder de categorie ‘dubbele bemanning’ zoals wij die kennen in vrachtauto’s boven de 3,5 ton (of bij het vervoer van meer dan 9 personen). Dus met beide de chauffeurspassen in slot 1 en 2 van de tachograaf. Dat is natuurlijk wel gewoon toegestaan. Één van de chauffeurs moest dus op de grens wachten totdat zijn collega hem weer op kwam pikken op de terugweg. Wanneer twee personen in een sprinter gaan werken in Zwitserland en zij kunnen een werkvergunning tonen, dan is het wel toegestaan samen te rijden.

Tsjechië
Dit brengt ons bij het laatste nieuwtje. Sinds gisteren moet men in Tsjechië beschikken over code 95 om als bijrijder mee te mogen rijden. Als iemand niet bevoegd is om een vrachtauto te besturen, mag deze persoon niet mee om bijvoorbeeld te helpen bij het laden en lossen.