FRANS MINIMUMLOON VOOR BUITENLANDSE CHAUFFEURS
Transport In Nood heeft samen met haar partner een rekenmodule ontwikkeld. Deze kan automatisch het te betalen minimumloon berekenen voor Duitsland, Frankrijk en Noorwegen.
Naast het Duitse en Noorse minimumloon gaat Frankrijk nu ook het minimumloon invoeren. Deze nieuwe nationale wet (Loi Macron) zal 1 juli aanstaande ingaan. Chauffeurs in loondienst moeten hier het Franse minimumloon ontvangen (bruto € 9,67) voor de gewerkte uren vanaf het moment dat hij/zij op Frans grondgebied komt. De nieuwe wet geldt voor lichte en zware voertuigen die goederen of personen vervoeren.
Uitzonderingen
Administratieve rompslomp
- Volledige naam en adres met e-mail adres en telefoonnummer van de uitzendende onderneming. De rechtsvorm en de naam, geboortedatum, geboorteplaats van de verantwoordelijke personen binnen het bedrijf, en de naam van de sociale verzekeringsmaatschappij.
- De volledige details van de ter beschikking gestelde werknemer; de nationaliteit, het soort arbeidscontract en de beroepskwalificaties.
- Brutoloon per uur in euro’s. Details over de bedrijfsspecifieke kosten en extra vergoedingen. Het minimumloon is gebaseerd op de huidige kennis van het basisloon, overuren en andere extra betalingen, exclusief alle kosten voor maaltijden en accommodatie etc.
- Naam en volledig adres (post- en e-mailadres, telefoonnummer) van de vertegenwoordiger in Frankrijk.
- De registratie van de onderneming in het nationale elektronische register van vervoerders in overeenstemming met artikel 16 van Verordening (EG) nr. 1071/2009 (alleen voor vervoer over de weg).
Franse vertegenwoordiger
Handhaving
Zeer waarschijnlijk begint de Franse politie vanaf 1 juli 2016 met controleren. Er is op dit moment nog geen officieel bericht dat het gevraagde uitstel van de EC wordt goedgekeurd. Daarom vinden wij het erg belangrijk om jullie te informeren over deze ontwikkeling.
De waarschijnlijke boetebedragen
- € 750,- voor het niet hebben van een vertegenwoordiger in Frankrijk
- € 750,- indien de chauffeur geen arbeidscontract bij zich heeft
- € 4.000,- voor het missen van de kopie van het gefaxte aanmeldingsformulier
Het is te verwachten dat de controleurs achteraf aan het rekenen slaan. Door het bestuderen van de rittenlijsten, CMR’s en tachograaf bestanden is te herleiden hoeveel uur een chauffeur daadwerkelijk in Frankrijk heeft gereden. Door het opvragen van de loonstroken is vervolgens te controleren of de chauffeur naar Franse maatstaven is uitbetaald. Al deze aanvullende documenten zullen opgevraagd worden bij de aangestelde vertegenwoordiger in Frankrijk.