Transport in Nood

FRANS MINIMUMLOON VOOR BUITENLANDSE CHAUFFEURS

 
 
 
 

Transport In Nood heeft samen met haar partner een rekenmodule ontwikkeld. Deze kan automatisch het te betalen minimumloon berekenen voor Duitsland, Frankrijk en Noorwegen.

Naast het Duitse en Noorse minimumloon gaat Frankrijk nu ook het minimumloon invoeren. Deze nieuwe nationale wet (Loi Macron) zal 1 juli aanstaande ingaan. Chauffeurs in loondienst moeten hier het Franse minimumloon ontvangen (bruto € 9,67) voor de gewerkte uren vanaf het moment dat hij/zij op Frans grondgebied komt. De nieuwe wet geldt voor lichte en zware voertuigen die goederen of personen vervoeren.

 
Uitzonderingen
 
Het gaat alleen om chauffeurs in loondienst. Eigen rijders hoeven de hele procedure niet te volgen. Wél moeten zij een uittreksel van de Kamer van Koophandel bij zich dragen waaruit blijkt dat zij eigenaar zijn van het bedrijf. Enkel voor cabotage-vervoer moet minimumloon betaald worden (1 of meer laad- of losplaatsen in Frankrijk). Chauffeurs die transit-vervoer door Frankrijk uitvoeren hoeven de nieuwe wet niet te volgen. Onder transit-vervoer wordt vervoer gezien dat door Frankrijk rijdt zonder laad- of losplaats.
 
Administratieve rompslomp
 
Deze nieuwe Franse procedure is van toepassing op iedere bestuurder die wordt ingehuurd voor grensoverschrijdend verkeer van en naar Frankrijk. Er zal spoedig een officieel Frans formulier beschikbaar zijn. Dit moet ingevuld en gefaxt worden naar Frankrijk om de chauffeur aan te melden. Een kopie hiervan zal de chauffeur bij zich moeten dragen om aan te tonen dat het Franse minimumloon wordt gerespecteerd. Het formulier is geldig voor een periode van maximaal zes maanden. Het geldt voor alle handelingen die in deze periode worden uitgevoerd in Frankrijk. Het formulier zal de volgende gegevens gaan bevatten:
  • Volledige naam en adres met e-mail adres en telefoonnummer van de uitzendende onderneming. De rechtsvorm en de naam, geboortedatum, geboorteplaats van de verantwoordelijke personen binnen het bedrijf, en de naam van de sociale verzekeringsmaatschappij.
  • De volledige details van de ter beschikking gestelde werknemer; de nationaliteit, het soort arbeidscontract en de beroepskwalificaties.
  • Brutoloon per uur in euro’s. Details over de bedrijfsspecifieke kosten en extra vergoedingen. Het minimumloon is gebaseerd op de huidige kennis van het basisloon, overuren en andere extra betalingen, exclusief alle kosten voor maaltijden en accommodatie etc.
  • Naam en volledig adres (post- en e-mailadres, telefoonnummer) van de vertegenwoordiger in Frankrijk.
  • De registratie van de onderneming in het nationale elektronische register van vervoerders in overeenstemming met artikel 16 van Verordening (EG) nr. 1071/2009 (alleen voor vervoer over de weg).
Tijdens een controle moet de bestuurder in staat zijn om zijn bruto uurloon aan te tonen. Naast het bovenstaande formulier zal de chauffeur ook een kopie mee moeten nemen van zijn arbeidsovereenkomst. Deze getekende overeenkomst moet in de taal van de chauffeur zijn, en de bruto uur-bedragen moeten gemarkeerd zijn.  Daardoor zijn deze direct zichtbaar voor de controlerende instanties. Naast de arbeidsovereenkomst zal de chauffeur ook een apart blad bij zich moeten hebben met de contactgegevens van de verantwoordelijke persoon in Frankrijk. Let er op:  Al deze documenten worden niet in digitale vorm geaccepteerd! In geval van uitzendkrachten zal het uitzendbureau verantwoordelijk zijn voor het loon van de chauffeurs en de bijkomende administratie. Hier zal een apart aanmeldingsformulier voor komen.
 
Franse vertegenwoordiger 
 
Elk bedrijf vervoert in Frankrijk zal er een vertegenwoordiger moeten hebben. Deze vertegenwoordiger zal alle documenten in Frankrijk voor minimaal 1,5 jaar moeten bewaren. Het gaat dan in eerste instantie om de aanmeldingen en arbeidsovereenkomsten. De vertegenwoordiger moet 24/7 beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden van de controlerende instanties, en om de documenten aan te leveren indien hierom wordt  verzocht.
 
Handhaving 
 

Zeer waarschijnlijk begint de Franse politie vanaf 1 juli 2016 met controleren. Er is op dit moment nog geen officieel bericht dat het gevraagde uitstel van de EC wordt goedgekeurd. Daarom vinden wij het erg belangrijk om jullie te informeren over deze ontwikkeling.

De waarschijnlijke boetebedragen
  • € 750,- voor het niet hebben van een vertegenwoordiger in Frankrijk
  • € 750,- indien de chauffeur geen arbeidscontract bij zich heeft
  • € 4.000,- voor het missen van de kopie van het gefaxte aanmeldingsformulier

Het is te verwachten dat de controleurs achteraf aan het rekenen slaan. Door het bestuderen van de rittenlijsten, CMR’s en tachograaf bestanden is te herleiden hoeveel uur een chauffeur daadwerkelijk in Frankrijk heeft gereden. Door het opvragen van de loonstroken is vervolgens te controleren of de chauffeur naar Franse maatstaven is uitbetaald. Al deze aanvullende documenten zullen opgevraagd worden bij de aangestelde vertegenwoordiger in Frankrijk.

De oplossing van Transport In Nood 
 
Transport In Nood heeft samen met haar partner een geavanceerd systeem ontwikkeld. Dit systeem kan automatisch het minimale Franse, Noorse en Duitse loon berekenen. De tachograaf bestanden worden geanalyseerd. Vervolgens wordt er automatisch een rapport gegenereerd met de gewerkte uren in Frankrijk, en de daarbij horende totaalbedragen. Het hele systeem is inclusief een vertegenwoordiger in Frankrijk. Deze is 24/7 beschikbaar voor de controlerende instanties.
Heeft u nog geen vertegenwoordiger in Frankrijk en u heeft interesse in de oplossing die wij u kunnen bieden?
Wij zullen vervolgens z.s.m. vrijblijvend contact met u opnemen.